"Dobry Start"
Nowe świadczenie na rozpoczęcie roku szkolnego „DORBY START”
W dniu 1 czerwca 2018 r. wszedł w życie rządowy program ustanawiający nowe świadczenie dla dzieci – "Dobry start".
Zgodnie z tym programem rodziny otrzymają raz w roku 300 zł na każde dziecko uczące się w szkole – bez względu na dochody.
Świadczenie "Dobry Start" będzie przysługiwało raz w roku na rozpoczynające rok szkolny dzieci do ukończenia 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne uczące się w szkole otrzymają je do ukończenia przez nie 24 roku życia.
Świadczenie nie będzie przysługiwać na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowania przedszkolne (tzw. zerówki). W związku z czym prosimy o rzetelne wypełnianie wniosków, aby usprawnić realizację świadczenia.
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek.
Wnioski o świadczenie będą przyjmowane i realizowane w naszej gminie przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Wniosek – podobnie jak wnioski o świadczenie wychowawcze z programu „Rodzina 500+” – będzie można składać już od 1 lipca drogą elektroniczną przez stronę Ministerstwa Rodziny empatia.mrpips.gov.pl oraz przez bankowość elektroniczną, a od 1 sierpnia drogą tradycyjną (papierową) w Dziale Świadczeń Rodzinnych.
wzór wniosku: https://www.mpips.gov.pl/DobryStart/wzor-wniosku-o-swiadczenie
Wniosek należy złożyć do 30 listopada. Po tym terminie złożone wnioski pozostaną bez rozpatrzenia.
W przypadku wniosków złożonych w lipcu i sierpniu, rodziny wyprawkę otrzymają wypłaconą nie później niż do dnia 30 września.
W przypadku wniosków złożonych w kolejnych miesiącach organ będzie miał maksymalnie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku na jego rozpatrzenie i wypłatę świadczenia.
W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania wyprawki szkolnej zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – będą one wydawane jedynie w przypadku odmowy przyznania świadczenia, a także w sprawach nienależnie pobranych świadczeń. Pracownicy będą informować o przyznaniu świadczenia wnioskodawcę na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej.
W przypadku, gdy wnioskodawca nie wskaże adresu poczty elektronicznej informację taką będzie można uzyskać osobiście w Dziale Świadczeń Rodzinnych.
Informacji o przyznaniu świadczenia organ nie będzie udzielał telefonicznie, ze względu na ochronę danych osobowych.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz.U. z 2018 r. poz. 1061).