Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Artykuły

Czcionka:

Wszystko budzi się do życia lecz nie ja...

W kalendarzu wiosna, dzień coraz dłuższy, słońca coraz więcej a wraz z nim zieleniej, cieplej, ale czy radośniej?  Nie wszystkim jak się okazuje... Dla części z nas to okres obniżonego nastroju, zwiększonej podatności na stres, rozdrażnienia i ogólnego rozbicia. Stan ten potocznie nazywany jest przesileniem wiosennym lub wiosenną depresją. Skąd się bierze? Jak sobie z nim radzić?

Zimą znaczną część czasu spędzamy w zamkniętych, sztucznie oświetlanych pomieszczeniach. Jesteśmy też mniej aktywni a nasz metabolizm zwalnia. Zwykle też spożywamy więcej kalorycznych potraw i na wadze przybywa kilogramów. Wszystko to sprawia że czujemy się bardziej ospali i ociężali. Wydawać by się mogło, że wraz z wiosenny słońcem i powiewem ciepłego powietrza nasza energia cudownie powróci... Dlaczego więc tak się nie dzieje? Choć rzeczywiście za "wiosenną depresję" odpowiada zaburzenie rytmów biologicznych spowodowane niedoborem światła słonecznego to pierwsze promienie słońca nie naładują nam od razu "akumulatorów". Nasz organizm potrzebuje więcej czasu by dostroić się do nowej pory roku i zmiany czasu na letni.

Jak mu w tym pomóc? Pierwszym krokiem bez wątpienia powinno być wzmocnienie osłabionej zimą odporności. Nieoceniona będzie więc odpowiednia dieta bogata w białko, mikroelementy i witaminy. Najlepiej sięgnąć po te naturalne ze świeżych owoców, warzyw. Czekolada na dobry humor? Niekoniecznie. Biały cukier zawarty w słodyczach powoduje krótkotrwały wzrost poziomu glukozy we krwi, po czym gwałtownie spada, sprawiając, że już po chwili czujemy się bardziej znużeni i ospali. Należy również ograniczyć spożycie tłuszczu zwierzęcego, zastępując go roślinnym. Do diety warto wprowadzić tęż więcej ryb i orzechów. Zawarte w nich kwasy omega-3, magnez i fosfor skutecznie (p)obudzą nasz ospały po zimie układ nerwowy. Kawę i mocną herbatę warto zastąpić ziołami. Energii doda mieszanina z żeń-szeniem lub imbirem. Jako zamiennik herbaty świetnie sprawdzi się napar z hibiskusa czy dzikiej róży. Kiedy czujemy się rozdrażnieni i zestresowaniu warto sięgnąć po melisę lub zieloną herbatę. Pamiętajmy, to co jemy i pijemy bezpośrednio wpływa na to jak się czujemy!

Absolutnie niezbędny w czasie wiosennego spadku energii jest ruch na świeżym powietrzu. Nie zapominajmy więc o aktywności fizycznej. Ruch wpływa na nasze serce, przemianę materii, układ nerwowy. Już podczas krótkiego spaceru w naszym mózgu wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia będące skuteczną bronią w walce z przesileniowym przygnębieniem. Zatem wylogowujemy się na spacer !!!

Jak wskazują badania na dokuczliwe objawy wiosennego osłabienia skarży się ok. 50-60 % mieszkańców krajów europejskich. Gdy jednak trwają one dłużej niż kilka tygodni lub też mają charakter nawracający i znacznie ograniczają wykonywanie naszych codziennych zadań życiowych należy skonsultować się ze specjalistą, który zaproponuje odpowiednią formę terapii.

Zuzanna Ludwik - Psycholog, specjalista terapii uzależnień

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Wrzesień 2017
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Imieniny

Gmina Koszęcin